Moldova Media Literacy Forum // Ce tematici vor fi abordate în cadrul masterclassurilor

Centrul pentru Jurnalism Independent organizează pe 17 septembrie primul forum de educație media – Moldova Media Literacy Forum. La eveniment sunt invitați profesorii de Educație pentru media, pentru a discuta despre ultimele tendințe și provocări în domeniu. Dacă în prima parte a zilei vor avea loc mai multe sesiuni comune cu participarea experților locali și străini, atunci iar în cea de-a doua parte a zilei vor fi organizate șase masterclassuri la care profesorii se pot înscrie în prealabil, în funcție de preferințele în raport cu subiectele care vor fi abordate.

Astfel, experta media Iulia Zoria, din Ucraina, va ajuta profesorii să integreze eficient conceptele de educație media în cadrul disciplinelor reale. „Într-o lume dominată de informații, orice persoană trebuie să fie capabilă să o evalueze critic, să știe în ce surse poate avea încredere, ce sunt știrile false și cum să se protejeze de manipulare. Dacă sunteți interesat să aflați despre particularitățile integrării conceptelor de educație media în cadrul disciplinelor reale, fapt care va permite elevilor să învețe să gândească critic, să caute și să verifice informații, să analizeze conținutul media și să creeze singuri produse media, vă invit să la sesiunea «Mediaerudit»”, spune Iulia Zorea.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent din România, Cristina Lupu, va încuraja profesorii să integreze conceptele de Educație pentru media în cadrul disciplinelor socio-umane. „Vreți să aflați cum Harap Alb a devenit aliatul profesorilor în educația media? Sau cum Alexandru Lăpușneanu îi învață pe elevi elementele discursului manipulator? Educația media este mai mult decât o materie școlară. Aceasta îi ajută pe profesori să crească generații cu ochii deschiși. Vă invităm la o discuție despre experiența Centrului pentru Jurnalism Independent de la București în a-i sprijini pe profesori să dezvolte competențe media la disciplinele care există deja în programa școlară – limba română, limbi străine și disciplinele socio-umane”, spune Cristina Lupu.

Evaldas Rupkus, trainer de educație pentru media și manager de proiect în cadrul Deutsche Welle Akademie, Germania, va organiza o sesiune pentru a le vorbi profesorilor despre tehnicile de predare a Educației pentru media prin intermediul instrumentelor digitale pentru a face lecții mai interactive. „În timpul predării la distanță, am descoperit (dez)avantajele instrumentelor de învățăre-predare online. Resursele digitale au fost accesibile de mai mult timp, însă acum am devenit mai versați în utilizarea acestora. Dar cum să le integrăm astfel încât să aducă beneficii lecțiilor noastre? Acest masterclass va familiariza participanții cu câteva instrumente digitale care pot fi utilizate atât online, cât și la lecțiile cu prezență fizică”, afirmă Evaldas Rupkus.

Michelle Iliev, fondatoarea Edu Tolk, prima emisiune despre educație din Moldova, în care se dezbat idei, soluții și provocări despre viitorul educației, va susține o sesiune în care va vorbi despre influencerii de pe TikTok și Instagram – ce promovează și ce valori transmit. „De rând cu școala, influencerii educă și ei într-o anumită măsură generația de astăzi. Rețelele sociale sunt parte din viața elevilor, oricât de mult am lupta cu ele. În acest workshop vom discuta despre profilele influencerilor de pe rețelele sociale precum TikTok și Instagram, vom analiza ce promovează fiecare dintre ei și ce valori transmit urmăritorilor lor”, spune Michelle Iliev.

Formatoarea media Natalia Gribineț-Strogoteanu și psihologul Sergiu Toma vor face echipă pentru a discuta despre unul din cele mai sensibile subiecte care vizează educația media – hărțuirea elevilor în mediul online. Cel mai important, ei vor încerca să afle, împreună cu participanții, care este rolul profesorului în asemenea situații. „Circa 70,8% din totalul elevilor din R. Moldova sunt victime ale bullying-ului, dintre care circa 28,9% sunt afectate de ambele forme, adică inclusiv de cyberbullying. Fiecare dintre noi poate deveni victimă a cyberbullying-ului, însă cei mai vulnerabili sunt adolescenții/elevii. În prezent, la nivel național, nu avem o strategie de prevenire a hărțuirii în mediul online, dar mai multe organizații neguvernamentale, cât și Ministerul Educației și Cercetării își consolidează eforturile în realizarea mai multor programe de suport atât pentru elevi, cât și pentru profesori. La atelierul de cyberbullying din cadrul Moldova Media Literacy Forum vom pune accentul pe starea psihologică a elevilor: ce simt și cum se comportă atunci când sunt hărțuiți; cum ar fi util să reacționeze profesorii; ce atitudini și reacții să aibă. Empatia unui profesor poate fi un suport valoros pentru elevi”, consideră cei doi formatori ai sesiunii.

Cercetătoarea media Aneta Gonța va încerca analiza împreună cu profesorii noțiunea de  dezordine informațională pe timp de pandemie. „Pandemia generată de virusul SARS CoV2 a primit repede și eticheta de infodemie, ultimul fiind un cuvânt creat din fuzionarea altor două – informație și epidemie, însemnând propagarea largă și rapidă a unui amestesc de informații exacte și inexacte, adevărate și false cu privire la epidemie. Organizația Mondială a Sănătății însăși a declarat acest fenomen extrem de periculos și a legiferat cuvântul ca neologism. Infodemia, prin urmare, acompaniază pandemia de la începutul ei și nu dă semne de retragere. Dezordinea informației, care deja lua amploare incontrolabilă înainte de anul 2020 prin știri false, imagini trucate, mesaje distorsionate, dezinformare, propagandă etc., a primit o lovitură puternică odată cu declanșarea pandemiei. Cum anume, încercăm să ne lămurim împreună, pe 17 septembrie, la Moldova Media Literacy Forum”, spune formatoarea.

Masterclassurile se vor desfășura concomitent în două runde, în intervalul orelor 14.00-15.00 și, respectiv, 15.00-16.00, iar profesorii au posibilitatea să se înregistreze în prealabil în funcție de preferințe.

Participanții/ele sunt încurajați/te să se înscrie la eveniment folosind butonul Înregistrează-te de pe platforma Moldova Media Literacy Forum.

Moldova Media Literacy Forum este organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), implementat de Internews în Moldova şi finanţat de USAID și UK.  La fel, partener al CJI în cadrul acestui eveniment este și Deutsche Welle Akademie.