Elaborarea unei politici naționale în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media, următorul pas necesar pentru Republica Moldova

Planul interministerial privind Alfabetizarea Informațională și Media, aprobat în mai 2024 și implementat de Ministerul Educației și Cercetării împreună cu Ministerul Culturii, reprezintă un pas important în consolidarea eforturilor de promovare a educației media în Republica Moldova. Totuși, elaborarea unei politici naționale în domeniu trebuie să rămână o prioritate. Aceste opinii au fost exprimate în prima sesiune a celei de-a treia ediții a Forumului de Educație Media, organizat pe 24 octombrie de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), sesiune dedicată dezbaterii necesității unei politici naționale în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media.

Valentina Olaru, secretară de stat la Ministerul Educației și Cercetării, a subliniat că cele mai recente scrutine electorale, atât din România, cât și din Republica Moldova, au demonstrat cât de esențiale sunt gândirea critică și competențele de alfabetizare informațională și media. Potrivit ei, lipsa acestor abilități poate influența decisiv soarta unui popor, motiv pentru care instituțiile statului ar trebui să-și unească eforturile într-o singură direcție.

„Planul interministerial între Ministerul Culturii și Ministerul Educației și Cercetării este un început, o consolidare de eforturi în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media (…) Crearea unei politici naționale este esențială pentru ca acțiunile noastre, atât în mediul formal, cât și informal, să fie unite și coerente. Doar printr-un efort comun vom putea transforma aceste competențe într-o cultură societală”, a menționat Valentina Olaru.

În context, Diana Silivestru, șefa Direcției Arte, Industrii Creative și Educație Artistică din cadrul Ministerului Culturii, a subliniat că, într-un context de război hibrid, în care manipularea informațională, dezinformarea și propaganda sunt arme strategice, statul trebuie să fortifice instituțiile și să consolideze reziliența informațională. Ea a menționat că Ministerul Culturii a înregistrat progrese importante, inclusiv prin implicarea bibliotecarilor în procesul de promovare a educației media. Între timp, în septembrie, a fost aprobată Strategia pentru Cultură și Patrimoniu 2025–2035.

„În acest document am inclus un obiectiv general și o prioritate dedicată Educației Media și Informaționale. În prezent, elaborăm programul de implementare a strategiei 2025–2030, care va conține acțiuni concrete în acest domeniu. Conceptul programului a fost deja transmis Cancelariei de Stat și urmează a fi validat”, a precizat Diana Silivestru.

Cercetătoarea Angela Vacaru, care a contribuit la elaborarea Planului interministerial, a menționat că, pe lângă cele două ministere implicate, există numeroase alte instituții publice și organizații care pot contribui la consolidarea gândirii critice în rândul cetățenilor. Totuși, este esențial să fie clar stabilit cine coordonează acest proces.

„În țările unde o strategie națională a funcționat, sunt implicate mai multe instituții de stat și există o colaborare intersectorială solidă. Acesta este aspectul pe care trebuie să-l îmbunătățim – comunicarea și cooperarea între ministere, instituții și societatea civilă. Expertiza în domeniu există deja, în special în cadrul organizațiilor societății civile, și ar fi important ca aceasta să fie valorificată și transferată către structurile statului”, a subliniat Angela Vacaru.

Planul interministerial a fost elaborat de CJI, cu scopul de a constitui un prim pas către o politică publică în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media. Printr-un ordin comun, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii și-au asumat rolul de instituții responsabile pentru implementarea acțiunilor și activităților incluse în plan.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a adunat circa 100 de participanți: cadre didactice, bibliotecari, experți locali și de peste hotare, autorități, reprezentanți ai organizațiilor partenere etc. Evenimentul, organizat de CJI o dată la doi ani, facilitează schimbul de opinii și idei, oferind oportunitatea de a analiza tendințele și perspectivele din domeniu.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-mediei din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews, „Avansarea Alfabetizării Informaționale și Media – Faza a II-a”, implementat de International Media Support (IMS), cu sprijinul financiar al guvernului Danemarcei, și „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).