Integrarea educației media la toate disciplinele școlare devine o necesitate și nu este doar o opțiune. Aceasta a fost una dintre concluziile făcute în cadrul celei de-a treia ediții a Forumului de Educație Media 2025, desfășurat la Chișinău, unde profesoare, experți, reprezentanți ai autorităților au discutat despre experiențele, provocările și perspectivele dezvoltării educației media în Republica Moldova.
La sesiunea „Integrarea educației media în cadrul disciplinelor de bază”, Natalia Grîu, expertă și formatoare în domeniul Educației pentru media, a subliniat importanța dezvoltării competențelor media în școală. „Astăzi discutăm deschis despre necesitatea integrării educației media în cadrul disciplinelor școlare de bază. Îmi amintesc că, acum câțiva ani când am demarat procesul de dezvoltare a curriculei pentru disciplina Educație pentru media, integrarea reprezenta următorul pas firesc. Cu timpul, datorită eforturilor societății civile, s-a ajuns să se conștientizeze cât de esențială este capacitatea omului de a lucra cu informația. Aceasta este o competență pentru viață, integratoare, de care are nevoie atât profesorul de matematică, cât și cel de limbi străine, biologie sau chimie”, a spus Natalia Grîu.
Ea a adăugat că educația media „ne ajută să facem față provocărilor lumii în care trăim, o lume a informațiilor și a relațiilor umane, nu doar a obiectelor”. „Suntem în al treilea an de pilotare a educației media la două discipline de bază. Am dezvoltat o metodologie pentru integrarea conceptelor de educație media la limba română și limba engleză. Profesoarele implicate au elaborat proiecte de lecții bazate pe abordarea de jos în sus, pornind de la experiențele elevilor. Chestionarele de evaluare arată o creștere semnificativă a capacității acestora de a analiza informația, de a face diferența dintre fapt și opinie, de a înțelege ce este o știre. Educația pentru media conferă mai multă eficiență procesului de predare-învățare la diverse discipline școlare”, a fost concluzia Nataliei Grîu.
Daniela Tîrsînă, consultantă principală în cadrul Direcției politici în învățământul general a Ministerului Educației și Cercetării, a vorbit despre evoluția cadrului normativ și necesitatea integrării transversale a educației media. „Am început cu predarea Educației pentru media ca disciplină opțională, dar am ajuns la etapa în care aceasta nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Avem toate premisele pentru a acționa în această direcție – un cadru normativ internațional, transpus în cel național, și un context favorabil oferit de agenda de integrare europeană”, a spus Daniela Tîrsînă.
Ea a subliniat că în procesul de dezvoltare a noului program școlar, lansat recent, experții curriculari au fost instruiți asupra modului în care pot integra educația media la disciplinele lor. „Dacă ești un profesor deschis către nou, poți integra conceptele de educație media în orice disciplină – de la limbi străine la matematică, istorie sau științe. De exemplu, la istorie putem analiza propaganda și dezinformarea, la matematică putem interpreta grafic datele statistice din știri și identifica manipulările numerice, iar la geografie putem analiza modul în care media prezintă fenomenele naturale. Educația media își găsește locul în toate disciplinele – prin analiza critică, creativitate și deschidere către nou”, a menționat Daniela Tîrsînă.
Cristina Cernei, profesoară la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Chișinău, și-a împărtășit experiența de integrare a elementelor de educație media în predarea limbii engleze. „Personal, mi-a fost ușor să implementez abordarea integrată a educației media la limba engleză. Există mult conținut online care poate fi discutat la fiecare oră, iar elevii sunt interesați de subiecte actuale, chiar dacă acestea nu întotdeauna coincid cu interesele mele. Rolul profesorului este să-i învețe pe elevi să-și pună mereu întrebarea De ce?”, a spus profesoara.
Ea a încheiat cu un îndemn în adresa cadrelor didactice. „Contează foarte mult creativitatea noastră. Încurajez profesorii să le ofere elevilor sarcini de a crea conținut video pe diverse subiecte. Dacă în procesul de căutare și analiză a informației elevii vor avea capacitatea de a crea conținut empatic și tolerant, atunci vom forma cetățeni mai responsabili și mai implicați”, consideră Cristina Cernei.
În cadrul sesiunii „Instrumente inovatoare în domeniul Educației media”, discuțiile au vizat importanța modalităților inovative de a promova educația media – prin instrumente digitale și prin teatru.
Natalia Grîu, care este și co-autoarea manualelor digitale Educație pentru media, a menționat că manualele digitale sunt mai ofertante decât cele tipărite. „Acestea integrează extensii multimedia, videoclipuri, sarcini interactive. Profesorul poate lucra cu materiale apropiate de interesele elevilor, cu elemente de gamificare și interactivitate. Am urmărit un echilibru între sarcinile statice și cele care stimulează analiza critică a informației. Manualele sunt un sprijin real atât pentru elevi, cât și pentru profesori”, a spus Natalia Grîu.
Gabriela Lungu, directoarea Teatrului Municipal de Păpuși „Guguță”, a vorbit despre impactul spectacolului educațional PikPok.online@guguță care a ajuns la peste două mii de copii, inclusiv în mediul rural.
„Atunci când am lansat această inițiativă, în colaborare cu CJI, nu ne-am așteptat la un asemenea impact. După fiecare spectacol, discutăm cu copiii, iar reacțiile lor ne surprind de fiecare dată. Generațiile care vin sunt net superioare nouă – înțeleg totul din jumătate de cuvânt. Ideea spectacolului era să arătăm cum poate fi creat un fals pe ecran. În același timp, am dorit să transmitem lecția că, de partea cealaltă a ecranului, poate fi cineva pe care nu îl cunoști și care poate reprezenta o reală amenințare. Este esențial ca elevii să conștientizeze aceste riscuri și să-și dezvolte gândirea critică în raport cu pericolele care vin din mediul digital”, a conchis Gabriela Lungu.
Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a adunat circa 100 de participanți: cadre didactice, bibliotecari, experți locali și de peste hotare, autorități, reprezentanți ai organizațiilor partenere etc. Evenimentul, organizat de CJI o dată la doi ani, facilitează schimbul de opinii și idei, oferind oportunitatea de a analiza tendințele și perspectivele din domeniu.
Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-mediei din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews, „Avansarea Alfabetizării Informaționale și Media – Faza a II-a”, implementat de International Media Support (IMS), cu sprijinul financiar al guvernului Danemarcei, și „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).









